Cel projektu
Celem projektu jest aktywizacja społeczności lokalnych na rzecz włączania perspektywy dzieci i młodzieży w proces przekształcania przestrzeni ich sąsiedztw w obszarach wyznaczonych do rewitalizacji miejskiej. Realizacja projektu i refleksja nad podjętymi działaniami pozwoli na udoskonalenie „małych rewitalizacji podwórek” – modelu społeczno-pedagogicznego działania prototypowanego jako przykład „działań tymczasowych” /meanwhile uses/ adresowanych do przestrzeni i mieszkańców sąsiedztw obszarów wyznaczonych do regeneracji w ramach wielkobudżetowej rewitalizacji miejskiej.
Projekt jest odpowiedzią na udowodniony w badaniach niski poziom partycypacji mieszkańców i mieszkanek (szczególnie tych najmłodszych) sąsiedztw obszarów zdegradowanych w projektowaniu zmian rewitalizacyjnych obejmujących ich środowiska życia oraz pogłębiające się procesy ich stygmatyzacji terytorialnej, w tym te promujące obraz mieszkańców jako niechętnych do działania na rzecz pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu.
Z punktu widzenia pedagogiki społecznej, wyznaczającej przesłanki prowadzonych działań, istotne dla pomysłodawców projektu jest zniesienie podziałów wartościujących obywateli miasta na „lepszych” i „gorszych” poprzez organizowanie w takich miejscach warunków do odkrywania, aktywizowania i dynamizowania lokalnych sił ludzkich i społecznych w celu przeobrażania nimi warunków życia ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i potencjałów dzieci i młodzieży. W upełnomocniających ich głos zmianach lokalnych środowiskach życia dostrzegana jest celowość wychowawcza. Współtworzenie małych zmian w miejscu zamieszkania przygotowuje młodych Łodzian do osiągania sprawstwa w sprawach istotnie ich dotyczących, w czym upatrywać można profilaktyki społecznej reprodukcji i metody wychowania do aktywnego obywatelstwa.
Projekt zakłada wdrożenie modelu „małych rewitalizacji podwórek”, który obejmuje proces trójstronnego (mieszkańcy, akademia, organizacja pozarządowa) współtworzenia miejsca życia, w trzech łódzkich sąsiedztwach kamienicznych.
Przebieg projektu
Dotychczas przeprowadzono diagnozę trzech sąsiedztw pod kątem ustalenia potrzeb młodego pokolenia i identyfikacji sił gotowych współuczestniczyć w tworzeniu okoliczności dla ich realizacji. Stanowią one punkt wyjścia do dalszej współpracy z oraz z organizacją partnerską specjalizującą się, między innymi, we wspieraniu lokalnych społeczności w realizacji inicjatyw sąsiedzkich.
Przeprowadzone diagnozy umożliwiły również rozwój samej koncepcji „małych rewitalizacji” - modelu społeczno-pedagogicznego działania w sąsiedztwach miast postindustrialnych, nasycając ją wypracowanymi w przebiegu projektu przesłankami do jej implementacji w nowych typach sąsiedztw. Wiosną 2024 roku planowany jest powrót w teren do wybranych sąsiedztw, aby podjąć konkretne działania zmierzające do wdrożenia wstępnie zaprojektowanych zmian społeczno-przestrzennych.
O projekcie
-
Nazwa projektu: Małe rewitalizacje podwórek
-
Osoba sprawująca opiekę: dr Anita Gulczyńska, Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji
-
Osoby studiujące: Aleksandra Prokopczyk, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Oliwia Milaszewska, Pedagogika (Pedagogika społeczna w zakresie pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej
-
Partner: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS
-
Projekt: Adresatem projektu są dzieci i młodzież z łódzkich sąsiedztw obszarów zdegradowanych (SOZ), przeznaczonych do rewitalizacji. Badania wskazują na niski poziom partycypacji mieszkańców takich miejsc w rewitalizacji. Ujawniają tegoż jawne i ukryte przesłanki (np. gentryfikacja) oraz konsekwencje (pogłębienie stygmy terytorialnej, reprodukcja społeczna posłusznych odbiorców, nie współtwórców zmian w mieście). Młodzi mieszkańcy SOZ doświadczają szczególnej marginalizacji w tym procesie. Są wykluczani z prawa do udziału w zgromadzeniach społeczności (Fitzpatrick i in. 2000), a ich klasa społeczna (eufemistycznie określana pojęciem „niskich osiągnięć edukacyjnych”) oraz nadawana wszystkim młodocianym pozycja „osób w procesie stawania się”, ułatwiają ich definiowanie jako niezdolnych do decydowania (Phillips 2004). Z punktu widzenia pedagogiki istotne jest zniesienie podziałów wartościujące obywateli na „lepszych” i „gorszych” i upełnomocnienie młodych mieszkańców SOZ w procesach współtworzenia miasta, by zapobiegać społecznej reprodukcji i wychowywać do aktywnego obywatelstwa. Cele projektu:
-
upełnomocnienie dzieci i młodzieży z SOZ w rewitalizacji;
-
udoskonalenie modelu stworzonego przez pracowników UŁ podczas wdrożenia w nowych sąsiedztwach
-
nawiązanie współpracy z partnerem o silnej pozycji wśród podmiotów uczestniczących w rewitalizacji społecznej w Łodzi
-
Materiał: Zespół projektowy
Redakcja: Science Hub UŁ