Wydział Matematyki i Informatyki reprezentują w zestawieniu cztery projekty. Tak wyniki konkursu Science Hub UŁ w kontekście projektów z WMIL komentuje dr Artur Hłobaż, Ambasador Science Hub na tym Wydziale:
Projekt Science Hub wywołał duże zainteresowanie wśród pracowników na Wydziale Matematyki i Informatyki. Do realizacji zostały zakwalifikowane 4 projekty realizowane dla partnerów zewnętrznych przez studentów wydziału pod kierunkiem opiekunów. Tematyka projektów jest bardzo ciekawa i różnorodna. Dwa tematy związane są z opracowaniem modeli 3D wykorzystujących metody fotogrametrii. W ramach trzeciego realizowany będzie system zarządzania i reprezentacji zasobów dla poradni medycznej, a czwarty realizowany będzie dla Zakładu Biostatyki i Medycyny Translacyjnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. To czego nie ma lub brakuje na studiach w programie nauczania m.in. informatyki, to realizacja projektów dla realnego klienta, który ma wymagania. Tak jak w życiu. Projekt Science HUB i zlecone prace dyplomowe/projekty dla otoczenia społeczno-gospodarczego są odpowiedzią na te braki. Dzięki nim student nabierze doświadczenia w pracy z rzeczywistym klientem oraz będzie mógł się pochwalić i wpisać do CV, że zrobił coś ciekawego z wymiernym efektem dla gospodarki i społeczeństwa.
Zakwalifikowane projekty z Wydziału Matematyki i Informatyki:
-
Przyspieszenie działania sztucznych sieci neuronowych w selekcji zmiennych na podstawie profilu ekspresji krążących miRNA pacjentów z rakiem trzustki
-
Osoba sprawująca opiekę: dr Monika Bartkiewicz, Katedra Równań Różniczkowych i Informatyki
-
Osoba studiująca: Aleksander Rycerz
-
Partner: Zakład Biostatyki i Medycyny Translacyjnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
-
Projekt: Celem projektu jest przeprowadzenie przez studenta badań, które pozwolą na rozwiązanie problemu długiego poszukiwania optymalnych głębokich sieci neuronowych dla danych o mniejszej ilości przypadków, ale większej wymiarowości. To charakteryzuje otrzymywane dane multiomiczne. Pozyskane rozwiązania pozwolą na ich implementację do oprogramowania OmicSelector stworzonego i rozwijanego w Zakładzie Biostatystyki i Medycyny Translacyjnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Pozytywne wyniki mogłyby być podstawą większego wniosku grantowego uwzględniającego specyficzną optymalizację metod sztucznej inteligencji celem poszukiwania biomarkerów w onkologii.
-
System zarządzania i reprezentacji zasobów poradni medycznej w oparciu o infrastrukturę sieciową
-
Osoba sprawująca opiekę: mgr Piotr Frątczak, Katedra Informatyki Stosowanej
-
Osoby studiujące: Łukasz Stępień, Informatyka
-
Projekt: Celem projektu jest wytworzenie aplikacji webowej, działającej po stronie serwera i pozwalającej na łatwą obsługę oraz reprezentację zasobów poradni medycznej. Zastosowana metodyka przewiduje wykorzystanie technologii sieciowych umożliwiających upoważnionym pracownikom poradni wygodny dostęp do danych, a także przetwarzanie ich, w tym tworzenie, aktualizowanie oraz usuwanie treści, bez potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu informatyki i działania sieci komputerowych. Oczekiwanym rezultatem jest infrastruktura udostępniająca wspomniane wcześniej funkcjonalności, wraz z dostępem do interfejsu graficznego, wyświetlanego w przeglądarce internetowej.
-
Zastosowania metod fotogrametrii w wizualizacji 3D
-
Osoba sprawująca opiekę: dr Artur Lipnicki, Katedra Analizy Nieliniowej
-
Osoba studiująca: Szymon Zieliński, Informatyka
-
Partner: Biblioteka Miejska w Łodzi
-
Projekt: Projekt 3D kompleksu Monopolis Łódź opartego na metodach fotogrametrii z uwzględnieniem procesu teksturowania szczególnych elementów architektury budowli. Model aktualnie jest już prawie skończony (80%) wraz ze wstępnym wydrukiem 3D pliku stl. Model fizyczny dostępny do obejrzenia.
-
Metody fotogramterii w budowaniu modelu twarzy patrona szkoły Emilii Sczanieckiej oraz matematyka Stefana Banacha
-
Osoba sprawująca opiekę: dr Artur Lipnicki, Katedra Analizy Nieliniowej
-
Osoba studiująca: Miłosz Ignaszak, Informatyka
-
Projekt: Projekt wizualizacji twarzy dwóch osób: patronki szkoły polskiej działaczki społecznej i narodowościowej Emilii Szczanieckiej oraz matematyka Stefana Banacha. Wykorzystane będą do analizy projektu dwa główne środowiska: Blender oraz ZBrush. Geometria zostanie poddana modyfikacji wraz z uwzględnieniem i właściwym doborem szeregu modyfikatrów, aby model oddawał możliwie duży realizm. Kocowy efekt może zostać wydrukowany technologii 3D.